پرش لینک ها
خانه » آموزش کار با هوش مصنوعی » چگونه از چت جی پی تی برای ترجمه استفاده کنیم؟
ترجمه فارسی با چت جی پی تی

چگونه از چت جی پی تی برای ترجمه استفاده کنیم؟

شما قطعا با ربات هوش مصنوعی ChatGPT و کاربردهای مختلفی که دارد، آشنا هستید. استفاده از چت جی پی تی برای ترجمه متون، یکی از حوزه‌های پرکاربرد این هوش مصنوعی است. بنابراین اگر قصد ترجمه با چت جی پی تی را دارید اما نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، در ادامه همراه ما باشید.

چرا باید از چت جی پی تی برای ترجمه استفاده کنیم؟

اگرچه ابزارهای ترجمه زیادی از جمله گوگل ترنسلیت در سراسر اینترنت وجود دارد، اما ChatGPT در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به سایر ابزارها برتری دارد. برخی از مزایای استفاده از چت جی پی برای ترجمه عبارتند از:

  • ترجمه به چندین زبان: در حال حاضر چت جی پی تی می‌تواند به بیش از ۱۰۰۰۰ زبان ترجمه کند. همچنین، ChatGPT قادر است بیش از ۲۵۰۰۰ کلمه را مدیریت کند، که می‌تواند به کاربران اجازه دهد تا حد زیادی برای ایجاد محتوا و ترجمه به آن تکیه کنند.
  • انعطاف‌پذیری: چت جی پی تی می‌تواند انواع قالب‌های نوشتاری، از جمله وب‌سایت‌ها، اسناد، ایمیل‌ها و پیام‌های چت را ترجمه کند. این امر آن را به یک ابزار ترجمه همه‌کاره تبدیل می‌کند که می‌تواند برای اهداف مختلف استفاده شود.
  • ترجمه بر اساس زمینه متن: برخلاف سایر ابزارهای ترجمه، چت جی پی تی فقط ترجمه کلمه به کلمه ارائه نمی‌کند، بلکه با توجه به متن داده‌شده توسط کاربر، کلمات و عبارات را معنا می‌کند. ChatGPT دارای الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی است که می‌تواند گویش‌های مختلف را درک کند و اصطلاحات، عبارات و اصطلاحات محاوره‌ای را پردازش کند. این امر می‌تواند در ترجمه متون قدیمی بسیار مفید باشد.
  • ارائه ترجمه‌های سفارشی: ابزارهایی مانند گوگل ترنسلیت قادر به ارائه یک ترجمه سفارشی نیستند و صرفا معنی کلمه به کلمه ارائه می‌دهند. با استفاده از چت جی پی تی، شما می‌توانید لحن و سبک ترجمه را با دادن پرامپت‌های مناسب در این ابزار ترجمه تنظیم کنید.

چنین امتیازات ارزشمندی که توسط چت جی پی تی ارائه می‌شود همیشه آن را یک قدم جلوتر از سایر ابزارهای ترجمه نگه می‌دارد و باعث می‌شود که به گزینه مناسبی برای ترجمه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: معرفی هوش مصنوعی چت جی پی تی

چگونه از چت جی پی تی برای ترجمه استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم ChatGPT هوش مصنوعی پیشرفته‌ای است که می‌تواند کارهای مختلفی از جمله ترجمه را برایتان انجام دهد. برای دریافت بهترین خروجی از این ربات، باید دستورات موردنظر خود را به صورت دقیق به آن بگویید. چت جی پی تی می‌تواند طولانی‌ترین متون را هم برایتان به زبان موردنظر ترجمه کند؛ شما می‌توانید داستان، مقاله، رمان و هر متن دیگری را به زبان موردنظر خود ترجمه کنید. البته توجه داشته باشید که ChatGPT و سایر ربات‌های هوش مصنوعی هنوز در حال تکامل و پیشرفت هستند و ممکن است خروجی نهایی بی‌نقص نباشد.

جالب است بدانید که چت جی پی تی فقط برای ترجمه زبان انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی نیست، شما می‌توانید تمام متون از هر زبان زنده دنیا را به زبان‌های دیگری که مدنظر دارید، ترجمه کنید. برای انجام این کار بعد از وارد شدن به صفحه چت با هوش مصنوعی، متن موردنظر خود را قرار دهید و در انتها از ChatGPT بخواهید که آن را به زبان موردنظر ترجمه کند. برای مثال اگر قصد ترجمه فارسی با چت جی پی تی را دارید، می‌توانید در ابتدا یا انتهای متن Translate it in Persian را هم بنویسید.

در این شرایط، هر متنی که به ربات ارسال کردید، به زبان فارسی ترجمه خواهد شد. اگر قصد ترجمه متن به هر زبان دیگری را دارید، می‌توانید به جای کلمه Persian نام زبان یا کشور موردنظر را قرار دهید.

«متن زیر را از زبان X به زبان فارسی ترجمه کنید: [متن شما].»

چگونه از چت جی پی تی برای ترجمه استفاده کنیم؟

این ساده‌ترین پرامپتی است که می‌توانید برای ترجمه یک متن به چت جی پی تی بدهید. در ادامه راه‌هایی برای بهبود پرامپت ارائه می‌دهیم تا ترجمه دریافتی از ChatGPT کیفیت بهتری داشته داشته باشد.

نکات مهم چت جی پی تی برای افزایش کیفیت ترجمه

برای اینکه کیفیت ترجمه با این ربات را افزایش دهید، بهتر است به پرامپت‌ها/دستورات ارائه‌شده به چت جی پی تی توجه بیشتری داشته باشید. رعایت این نکات باعث می‌شود که بتوانید بهترین خروجی را از این ربات دریافت کنید.

به علاوه می‌توانید برای اتصال مستقیم به این ربات و آغاز فرآیند ترجمه با ChatGPT، روی چت بات فارسی airoot کلیک کنید. سپس از قسمت چت بات‌ها، بر روی چت بات دلخواه کلیک کنید و در صفحه جدید شروع به صحبت نمایید. در این شرایط، دیگر نیازی به ثبت نام در چت جی پی تی هم نخواهید داشت!

ترجمه با چت جی پی تی چگونه انجام می‌شود؟

ارائه جزئیات برای ترجمه با چت جی پی تی

درخواست ترجمه خود را به صورت جزئی به ربات بگویید. بیان کردن جزئیات درخواست شما می‌تواند چت جی پی تی را به هدفی که دارید، نزدیک‌تر کند. در نتیجه، متن دریافت‌شده به ادیت کمی برای رسیدن به بهترین متن نیاز خواهد داشت. مثلا در ابتدا برای ربات مشخص کنید که قرار است به عنوان یک مترجم حرفه‌ای متن یک قرارداد رسمی، شعر، کتاب، نامه و … را ترجمه کند.

«شما یک دستیار ترجمه هستید که اشعار انگلیسی را به فارسی ترجمه می‌کنید. لطفا شعر زیر را از انگلیسی به فارسی ترجمه کنید: [متن شعر]»

ارائه جزئیات برای ترجمه با چت جی پی تی

به علاوه اگر مثلا می‌خواهید یک گزارش پزشکی به گونه‌ای ترجمه شود تا برای افراد بدون سابقه پزشکی به‌راحتی قابل درک باشد، باید بگویید که «گزارش پزشکی زیر [گزارش به هر زبانی] را به فارسی ترجمه کنید و از کلماتی استفاده کنید که برای افراد بدون سابقه پزشکی قابل درک باشد.»

تعیین لحن مناسب برای ترجمه

تعیین کردن لحن یکی از مواردی است که به بهبود کیفیت ترجمه کمک می‌کند. شما می‌توانید در متن دستور خود، لحن موردنظر خود را هم بگویید. برای مثال، به ربات بگویید که متن داده شده را به زبان فارسی و با لحن رسمی ترجمه کند.

سادگی درخواست / پرامپت

تا حد امکان از ترجمه‌های پیچیده یا درخواست‌های مربوط به آن خودداری کنید. توجه داشته باشید که هرچه درخواست شما برای ترجمه ساده‌ اما جزئی باشد، متن کیفیت بهتری خواهد داشت. در بسیاری از مواقع، پیچیده بودن درخواست می‌تواند چت جی پی تی را از هدف اصلی دور کند و کیفیت متن را کاهش دهد. هوش مصنوعی زمانی‌که دستورالعمل‌های پیچیده یا متنی با زبان اصطلاحی یا طنز ارائه می‌کنید، همچنان با مشکل مواجه می‌شود. پرامپت‌های خود را برای بهبود کیفیت خروجی هوش مصنوعی ساده و واضح نگه دارید.

لازم به ذکر است که این سادگی درخواست باید با دقت و جزئیات همراه باشد؛ ساده بودن درخواست به معنی دقیق نبودن آن نیست.

خلاصه‌سازی متن هنگام ترجمه

چت جی پی تی ویژگی برای خلاصه کردن متن را دارد، یعنی می‌تواند یک متن بزرگ از یک زبان را در قالبی ساده و خلاصه‌شده به زبانی دیگر ترجمه کند. همچنین تمامی این متون ترجمه‌شده قابل تنظیم هستند. می‌توانیم یک متن از پیش ترجمه شده ارائه کنیم و از ChatGPT بخواهیم قالب، سبک، لحن و گویش مورد استفاده را کپی کند یا آن را تغییر دهد. این ویژگی می‌تواند هنگام ترجمه آثار ادبی بسیار مفید باشد.

برای مثال، اگر می‌خواهید یادداشت مطبوعاتی منتشر شده توسط یک کنفرانس سراسری اخیر را بخوانید، می‌توانید از پرامپتی مانند زیر استفاده کنید:

«متن داده شده [متن به زبان انگلیسی یا لینک مقاله] را به [زبان فارسی] ترجمه کنید و متن را در ۲۰۰ کلمه خلاصه کنید»

خلاصه‌سازی متن برای ترجمه با چت جی پی تی

درخواست برای تغییر ندادن معنی متن

چت جی پی تی برای ترجمه انگلیسی به فارسی یا هر زبان دیگری، ممکن است بار معنایی متون را در برخی از بخش‌های متن از بین ببرد؛ این مورد کاملا طبیعی است و با توجه به پیچیدگی متن ممکن است این اتفاق بیوفتد.  در این شرایط بهتر است قبل از ارسال درخواست، به ChatGPT بگویید که بار معنایی متن داده شده را حفظ کرده و سپس آن را به فارسی ترجمه کند.

بخش‌بندی محتوای طولانی

اگر متن طولانی دارید که می‌خواهید برای ترجمه به چت جی پی تی بدهید، بهتر است به جای ارائه کل متن به ChatGPT، آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. بلوک‌های بزرگ متن بیشتر مستعد خطا هستند، بنابراین شکستن متن طولانی به قطعات کوتاه‌تر می‌تواند دقت ترجمه شما را بهبود بخشد.

مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT چیست؟

DocTransGPT یک ابزار مترجم تجاری حرفه‌ای است که از مدل‌های GPT-3.5 و GPT-4 برای ارائه ترجمه‌های سفارشی برای اشکال مختلف محتوا از اسناد گرفته تا وب‌سایت‌ها و موارد دیگر استفاده می‌کند. این ربات می‌تواند محتوا را بر اساس نیازهای خاص ترجمه کند. DocTransGPT ویژگی منحصر به‌فردی را ارائه می‌کند که در آن کاربران می‌توانند بازخورد خود را در مورد تنظیماتی که ترجیح می‌دهند ببینند، ارائه کنند، بنابراین نتایج ترجمه مورد اطمینان هستند.

هدف این ابزار ارائه راحتی و کیفیتی است که فراتر از انتظارات کاربر است. DocTransGPT به‌طور مداوم به دنبال بهبود نتایج ترجمه خود است و عملکرد بهتری را با مدل‌های سطح بالاتر خود نوید می‌دهد.

نحوه استفاده از ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

ترجمه با DocTransGPT آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که متن یا سندی را که می‌خواهید ترجمه کنید ارائه کرده و زبانی را که می‌خواهید مشخص کنید و سپس DocTransGPT بقیه موارد را انجام خواهد داد. با این حال، می‌توانید خروجی‌های ترجمه زبان DocTransGPT را سفارشی کنید، سناریوهای ترجمه زبان منحصربه‌فرد ایجاد کرده و بسیاری از جنبه‌های دیگر را تنظیم کنید.

ترجمه متن با DOCTRANSGPT

  • برای ترجمه متن با ربات مترجم چت جی پی تی، ابتدا از منوی بالای صفحه گزینه «Text» را انتخاب کنید.

استفاده از ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • حالا زبان مبدا و مقصد خود را از لیست بالا سمت چپ تصویر انتخاب نمایید.

مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • متن خود را در باکس DoctransGPT وارد کنید.

چگونگی استفاده از ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • در این بخش می‌توانید زمینه، لحن، سبک نوشتن را برای ترجمه تعیین نمایید.

ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • برای ترجمه می‌توانید از دستور از پیش تنظیم‌شده (default) استفاده کرده یا پایین روی «Use Custom prompt» کلیک کنید تا متن با دستور سفارشی ترجمه شود.

نحوه استفاده از ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • همچنین می‌توانید از دستورات پیشنهادی نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده از ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • حالا روی «Translate» کلیک کرده تا نتایج نمایش داده شود. می‌توانید متن ترجمه شده را کپی کنید و همچنین به ترجمه امتیاز دهید.

ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

ترجمه ی فایل ها با استفاده از DOCTRANSGPT

برای ترجمه متن با مترجم چت جی پی تی، باید ابتدا ثبت‌نام کرده و سپس از منوی بالای صفحه گزینه «Documents» را انتخاب نمایید. می‌توانید با انتخاب گزینه «Login as guest» به‌عنوان مهمان وارد سایت شوید.

استفاده از ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • زبان مبدا و مقصد را مشخص کنید و سپس فایل خود را آپلود کرده یا آن را بکشید و روی صفحه رها کنید. در صورتی‌که فایل شما دارای رمز عبور است، چک باکس را علامت بزنید و رمز عبور را وارد کنید.

استفاده از ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • همانند ترجمه «Text» زمینه، لحن، سبک نوشتن را مشخص کرده و همچنین می‌توانید از پرامپت default، «Use Custom prompt» یا پرامپت پیشنهادی استفاده نمایید. حالا با زدن روی «Translate» فایل شما آپلود شده و پس از آن ترجمه شروع می‌شود.

ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

  • پس از اتمام ترجمه، ایمیلی با لینک دانلود فایل دریافت خواهید کرد. همچنین می‌توانید از بالا و سمت راست صفحه فایل ترجمه خود را دریافت کنید.

چگونگی استفاده از ربات مترجم چت جی پی تی یا DOCTRANSGPT برای ترجمه

مقایسه چت جی پی تی با سایر ابزارها برای ترجمه

نیازی به گفتن نیست که ChatGPT تنها ابزار هوش مصنوعی نیست که قادر به ترجمه ماشینی است! برنامه‌های هوش مصنوعی مختلف، الگوریتم‌ها و روش‌های آموزشی متفاوتی دارند و بر روی مجموعه‌های مختلف آموزش داده شده‌اند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. بیایید چند نمونه از ابزارهای ترجمه و مقایسه آن‌ها با چت جی پی تی را در جدول زیر بررسی کنیم.

نام ابزار پلتفرم‌های پشتیبانی شده نقاط قوت معایب
چت جی پی تی وب

اپلیکیشن

API

دستورالعمل‌های سفارشی با کمک زبان طبیعی

رابط کاربری ساده با استفاده از زبان طبیعی

به‌طور خاص برای خدمات ترجمه طراحی نشده است.
گوگل ترنسلیت وب

اپلیکیشن

API

طراحی شده برای خدمات ترجمه

قابل دسترسی در جستجوی گوگل

توانایی ترجمه اسناد و متن موجود در تصاویر

امنیت اطلاعات تضمین نمی‌کند.
DeepL وب

اپلیکیشن

API

طراحی شده برای خدمات ترجمه

امکان آپلود فایل برای ترجمه

ارائه ترجمه‌های متنی

تضمین امنیت برای دسترسی حرفه‌ای API

تعداد زبان‌های کمتری را پشتیبانی می‌کند.
مترجم مایکروسافت وب

اپلیکیشن

API

طراحی شده برای خدمات ترجمه

امکان انجام ترجمه‌های مشترک

توانایی ادغام با محصولات آفیس

ممکن است ترجمه‌های نادرست ارائه دهد.

همانطور که می‌بینید هر یک از این ابزارها می‌توانند مزایا و معایب خود را داشته باشند. با این حال این هوش‌های مصنوعی همواره در حال پیشرفت و بهبود هستند تا با نیازهای کاربران تطبیق پیدا کنند.

راه‌های افزایش کیفیت ترجمه با ChatGPT

آنچه برای ترجمه متن با چت جی پی تی بررسی کردیم

در این مقاله به کاربردهای چت جی پی تی برای ترجمه پرداختیم. شما می‌توانید به راحتی با Chat GPT یا دیگر ربات‌های هوش مصنوعی، ترجمه متون مختلف را با بهترین کیفیت انجام دهید. توجه به مواردی که گفته شد، شما را برای دریافت بهترین خروجی از این ربات‌ها، کمک می‌کند.

شما از چه هوش مصنوعی برای ترجمه متون خود استفاده می‌کنید؟

سوالات متداول ترجمه فارسی با چت جی پی تی

آیا ChatGPT ترجمه متن را با کیفیت بالا انجام می‌دهد؟

پاسخ این پرسش بستگی به خود کاربر دارد. اگر بتوانید مواردی که گفته شد را در متن درخواست خود لحاظ کنید، به راحتی بهترین خروجی را از ChatGPT دریافت خواهید کرد.

آیا می‌توان بدون ثبت نام از چت جی پی تی استفاده کرد؟

بله از طریق ایروت می‌توانید بدون ثبت نام یا حتی شماره تلفن و تغییر دادن آی‌پی، از ChatGPT یا سایر ربات‌های هوش مصنوعی استفاده کنید.

برچسب ها:

پیام بگذارید