پرش لینک ها
خانه » آموزش پرامپت » پرامپت نویسی چیست و چگونه بهترین Prompt را بنویسیم؟
پرامپت چیست

پرامپت نویسی چیست و چگونه بهترین Prompt را بنویسیم؟

هوش مصنوعی (AI) به تغییر شکل بخش‌های مختلف در سراسر جهان ادامه می‌دهد و نیاز به متخصصانی را برمی‌انگیزد که بتوانند از قدرت آن استفاده کنند. یکی از نقش‌های نوظهور در این فضا، Prompt نویسی است. اما پرامپت نویسی چیست و چگونه به یک پرامپت نویس سریع هوش مصنوعی تبدیل شویم؟

 

پرامپت هوش مصنوعی چیست؟

پرامپت های هوش مصنوعی حالتی از تعامل بین یک انسان و یک مدل زبانی است که به مدل اجازه می‌دهد خروجی مورد نظر را تولید کند. این تعامل می‌تواند به صورت سوال، متن، قطعه کد یا مثال باشد. یک مدل هوش مصنوعی می‌تواند چندین خروجی را بر اساس نحوه بیان Prompts ارائه دهد که می‌تواند به سادگی یک کلمه یا به پیچیدگی یک پاراگراف باشد. هدف پرامپت ارائه اطلاعات کافی به مدل هوش مصنوعی است تا بتواند خروجی مربوط به ‌Prompt را تولید کند. Prompts ها، کارایی یک پلتفرم هوش مصنوعی را افزایش می‌دهند تا داده‌ها را به‌طور کارآمدتر پردازش کند تا بینش‌های ارزشمندی به دست آورد و محتوای جذاب تولید کند.

تجربه استفاده از هوش مصنوعی های مختلف به زبان فارسی
همین حالا ثبت نام کنید

  • استفاده از چت بات بدون محدودیت
  • وجود صدها پرامپت حرفه ای در همه زمینه ها
  • امکان استفاده از پرامپت ها به صورت رایگان

پرامپت نویسی هوش مصنوعی هم هنر هستند و هم علم. آنها به شهود و خلاقیت انسانی نیاز دارند تا پرس‌و‌جوی مناسب و ترکیبی از عناصر لازم برای تسریع منطق سریع داخلی ابزار هوش مصنوعی را فرموله کنند. تنها در این صورت است که به‌طور کامل از ابزار هوش مصنوعی خود استفاده کرده و بینش و ایده های مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.

ابزارهای هوش مصنوعی، شما را قادر می‌سازد تا وظایف زمان‌بر را محول کنید و در زمان و انرژی برای برنامه‌ریزی و توسعه استراتژی صرفه‌جویی نمایید. همچنین، محتوای جذاب مانند توضیحات محصول، مقالات وب و پست‌های اجتماعی را ایده‌پردازی و پیش‌نویس کنید. با توجه به اینکه تولید محتوا یکی از زمان‌برترین وظایف بازاریابان است Prompt ها بسیار مفید هستند.

اگر به دنبال یک دایرکتوری هوش مصنوعی هستید پس مقاله هوش مصنوعی There’s An AI For That برای شماست.

پرامپت هوش مصنوعی چیست؟

 

آموزش انواع پرامپت نویسی

حالا که می‌دانید پرامپت هوش مصنوعی چیست بیایید با انواع آن آشنا شویم. پرامپت نویسی موثر، خلاقیت شما را برمی‌انگیزد و به شما کمک می‌کند تا با تفکر بیشتری بنویسید، بنابراین می‌توانید بهتر به اهداف خود برسید.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به اینکه چگونه انواع مختلف Prompt های هوش مصنوعی اهداف مختلفی را انجام می‌دهند.

 

پرامپت خلاقانه

Creative prompts برای توسعه محتوای جذاب و خلاقانه بر اساس ترجیحات مخاطب استفاده می‌شود. این محتوا شامل کپی‌های طولانی یا کوتاه، آثار هنری، موسیقی و ویدئو می‌شود.

نمونه‌ای از پرامپت نویسی کوتاه هوش مصنوعی می‌تواند این عبارت باشد: «یک پست اجتماعی برای روز مادر ایجاد کنید» و برای فرم طولانی پرامپت: «یک ایمیل برای معرفی (درج: محصول جدید) به مشتری فعلی بنویسید» است.

از دستورات خلاقانه نیز می‌توان برای ایجاد محتوا برای تقلید از یک سبک نوشتاری خاص استفاده کرد. به عنوان مثال، «یک داستان کوتاه با نام تجاری (درج برند) برای یک پست اجتماعی به سبک مارک تواین بنویسید.»

اگر از ابزار تولید تصویر هوش مصنوعی استفاده می‌کنید، یک پرامپت خوب می‌تواند اینگونه باشد: «تصویری از یک کودک در حال بازی با سگ در باغ ایجاد کنید».

هوش مصنوعی Palette سایتی عالی برای تبدیل عکس‌های سیاه و سفید به رنگی است. این مقاله را از دست ندهید.

 

پرامپت اطلاعاتی چیست؟

Informational Prompts برای استخراج جزئیات از داده‌های بزرگ برای اطلاع‌رسانی در تصمیم‌گیری استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، برای دریافت یک نمای کلی از یک برند رقیب، می‌توانید این پرامپت را بنویسید: «تاریخچه مختصری از خط تولید کفش‌های موفق‌تر نایک به من بدهید.»

 

پرامپت استدلالی

Reasoning Prompts برای نتیجه‌گیری در مورد یک موضوع استفاده می‌شوند و در توسعه محتوای قانع‌کننده مفید هستند. به عنوان مثال می‌توانید از پرامپت: «تأثیر ایجاد جوامع قوی بر اجتماعی چیست؟» استفاده کنید.

 

پرامپت لیستی

Listicles Prompts، پرامپت‌های هوش مصنوعی چند منظوره هستند که برای جمع‌آوری فهرستی از گزینه‌ها مانند خطوط موضوع ایمیل، عناوین وبلاگ، مارک‌ها و غیره استفاده می‌شوند.

به عنوان مثال، «فهرستی از عناوین وبلاگ در مورد اهمیت یک تقویم محتوای موثر بنویسید.»

 

منظور از پرامپت آموزشی چیست؟

Instructional Prompts به تولید محتوا برای ارائه دستورالعمل یا راهنما کمک می‌کند. این پرامپت اهداف مختلفی مانند خدمات مشتری هوش مصنوعی یا ایجاد یک راهنما برای یک عضو جدید تیم را انجام می‌دهد.

یک پرامپت آموزشی می‌تواند به این شرح باشد: «مراحل لازم برای ارتقا اکانت اینستاگرام از پرایوت به بیزینس را توضیح دهید.»

 

پرامپت تعاملی

Interactive Prompts مکالمات تعاملی ایجاد می‌کنند و می‌توانند به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، برای آموزش یک تیم منابع انسانی، یک پرامپت می‌تواند به این صورت باشد: «وانمود کن که این یک مصاحبه شغلی است و من در حال مصاحبه با کاندیدی برای نقش مدیر رسانه‌های اجتماعی هستم.»

 

پرامپت کلمه کلیدی چیست؟

Keyword Prompts هوش مصنوعی کلمات یا عباراتی هستند که به هدف محتوای تولیدی نزدیک‌تر هستند. این پرامپت کیوورد، بیشتر برای به‌دست آوردن بینش از داده‌ها یا در ایجاد تصویر یا ویدیو استفاده می‌شوند.

انواع پرامپت نویسی چیست؟

در مقاله‌ای دیگر به معرفی ۷ سایت برتر هوش مصنوعی تبدیل عکس و متن به فیلم پرداختیم که حتما دوستش دارید.

 

دلیل اهمیت پرامپت نویسی چیست؟

Prompt های هوش مصنوعی طیف گسترده‌ای از کاربردها، از جمله تولید متن، ترجمه زبان، ایجاد اشکال متنوع محتوای خلاقانه و ارائه پاسخ‌های آموزنده به سوالات را دارند. صرف نظر از موارد استفاده، پرامپت نویسی هوش مصنوعی خوب برای دستیابی به ارتباط و دقت مطلوب در خروجی‌هایی که مدل‌های هوش مصنوعی تولید می‌کنند، مهم است.

مزایای رایج ارائه شده توسط پرامپت های هوش مصنوعی شامل موارد زیر است:

  • دقت پاسخ‌ها: یک پرامپت هوش مصنوعی که به طور موثر ایجاد شده است، قصد کاربر را به مدل هوش مصنوعی منتقل می‌کند، که به نوبه خود پاسخ‌های دقیق و مفیدی تولید می‌نماید.
  • عملکرد تقویت شده: هنگامی که از Prompt ها به‌طور موثر استفاده می‌شود، باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع می‌شود زیرا وظایف کاربر به سرعت به پایان می‌رسد و خروجی و عملکرد را افزایش می‌دهد.
  • تجربه کاربری بهتر: پرامپت های خوش‌ساخت، تجربه کاربر را بهینه می‌کنند زیرا کاربران می‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نظر را از مدل هوش مصنوعی استخراج نمایند،. این امر باعث بهبود تجربه کاربر و ارزش درک شده سیستم‌های هوش مصنوعی می‌شود.
  • افزایش تصمیم‌گیری: اگر کاربران اطلاعات به موقع و دقیق را از طریق پرامپت های موثر هوش مصنوعی دریافت کنند، می‌توانند سریع‌تر تصمیم آگاهانه بگیرند. این امر می‌تواند برای بهره‌وری فردی و فرآیندهای تصمیم‌گیری سازمانی مفید باشد.

دلایل اهمیت پرامپت نویسی چیست؟

 

Prompts هوش مصنوعی چگونه کار می‌کنند؟

پرامپت نویسی هوش مصنوعی باید بسیار خاص باشند و شامل تمام عناصر ضروری مورد نیاز برای ایجاد یک پاسخ بهینه باشند.

مهندسی پرامپت هوش مصنوعی به شدت به پردازش زبان طبیعی (NLP) بستگی دارد. این فناوری به ابزار کمک می‌کند تا پرسش‌هایی را که به سبک مکالمه نوشته شده‌اند، تفسیر کند تا پاسخ‌های مرتبط را تولید کند. الگوریتم های NLP تمام نقاط داده را در یک پرس و جو اسکن می‌کنند، زیرا یادگیری ماشین و سایر وظایف هوش مصنوعی به‌صورت پشت سر هم کار می‌کنند تا خروجی مربوطه را تولید کنند. این فرآیند شامل سه مرحله است:

مرحله ۱: پرسیدن سوال (query)

پرامپت نویسی هوش مصنوعی توسط درک زبان طبیعی (NLU) آنالیز می‌شود که یکی از وظایف فرعی NLP است. این فناوری به ابزار کمک می‌کند تا زمینه پرس و جو را شناسایی کند تا سایر وظایف هوش مصنوعی و ML بتوانند اقدامات لازم را برای ایجاد پاسخ مناسب انجام دهند.

 

مرحله ۲: پردازش پرس و جو

مدل هوش مصنوعی داده‌های موجود را برای جستجوی اطلاعات مرتبط با استفاده از وظایف فرعی مانند تشخیص نهاد نام‌گذاری شده (NER) و شناخت نیت اسکن می‌کند. تگر‌های استخراج موجودیت و بخشی از گفتار در ابزار، کلمات کلیدی مرتبط و جزئیاتی مانند وظیفه (نوشتن پست وبلاگ)، سبک (خلاقانه/رسمی) یا تعداد کلمات (100) را شناسایی می‌کنند.

الگوریتم‌های حس کاوی، اطلاعات پردازش‌شده را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند و لحن را برای مطابقت با هدف کاربر تشخیص می‌دهند. آنها پاسخ را برای عبارت و سبک مناسب تعدیل می‌نمایند زیرا الگوریتم‌های NLP کلمات، گرامر و نحو مناسب را برای ایجاد خروجی برمی‌گزینند.

 

مرحله ۳: پاسخ به سوال

این بخش، از تولید زبان طبیعی (NLG) استفاده می‌کند، که در آن نقاط داده‌های مختلف بر اساس رشته سوال در پرامپت ترکیب می‌شوند تا یک پاسخ ایجاد کنند. در پس‌زمینه، شبکه‌های عصبی به ابزار کمک می‌نمایند تا زمینه پرس و جو را در طول مکالمه حفظ کند. این امر، ابزار را قادر می‌سازد تا پرامپت های قبلی را به خاطر بسپارد و پاسخ‌های مربوط به تعامل مداوم را تولید کند.

در نهایت، این ابزار دقیق‌ترین پاسخ را بر اساس آموزش خود و سبک پرامپت نویسی هوش مصنوعی (خلاقانه، لیستی، کلمه کلیدی و غیره) می‌سازد.

نحوه استفاده از پرامپت های هوش مصنوعی چیست؟

 

آموزش نحوه پرامپت نویسی هوش مصنوعی

پرامپت نویسی هوش مصنوعی باید واضح، مختصر و مستقیم باشند تا اطمینان حاصل شود که ابزار، وظیفه را به درستی درک می‌کند.

هر پرس و جو باید با در نظر گرفتن عواملی مانند ارتباط موضوع، انتخاب کلمه کلیدی، انسجام ساختاری و مخاطب هدف، به خوبی تنظیم شود تا بهترین پاسخ ممکن را به دست آورد. بیایید ببینیم چگونه یک پرامپت نویسی دقیق داشته باشیم.

 

هدف پرامپت نویسی چیست؟

در مورد هدف پروژه خود دقیق باشید. آیا یک پست اجتماعی، پاسخی برای خدمات مشتری، یک ایمیل یا یک وبلاگ ایجاد می‌کنید؟

از آنجایی که هر یک از این نوع محتوا دارای سبک خاصی است، پاسخ تولید شده تنها زمانی دقیق خواهد بود که آن را بر روی هدف متمرکز کنید.

 

Task یا وظیفه

پرامپت شما نباید بیش از یک وظیفه داشته باشد. هر تسک جدید باید یک پرس و جوی جداگانه باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فهرستی از محبوب‌ترین برندهای لباس را با توضیحات کوتاه بنویسید و آنها را بر اساس محبوبیت رتبه‌بندی کنید، باید این پرس و جو را به دو بخش تقسیم نمایید.

اولین پرامپت شما اینگونه خواهد بود: «لیستی از محبوب‌ترین برندهای لباس ایجاد کن و آنها را بر اساس محبوبیت رتبه‌بندی کن.» هنگامی که ابزار لیست را تولید کرد، دومین Prompt را بنویسید: «یک توضیح کوتاه برای هر نام تجاری در لیست بنویسید».

 

موضوع پرامپت

موضوع خود را مشخص کنید. یعنی فکر کنید دقیقا موضوع پرامپت شما چیست. در مورد یک محصول مراقبت‌های بهداشتی، محیط زیست یا یک صنعت خاص می‌نویسید؟

 

مخاطب هدف Prompts

به این فکر کنید که برای چه کسی محتوا ایجاد می‌کنید. آیا مخاطب هدف شما بین 30 تا 40 سال است؟ آیا برای گروهی از متخصصان مانند وکلا یا معلمان می‌نویسید؟ یا محتوای شما برای مشتریانی است که می‌خواهید به خریدار تبدیل کنید؟

 

پرسونا در پرامپت نویسی چیست؟

پرسونا یا Persona مشتری که می‌خواهید برای آن پرامپت نویسی کنید را بر اساس ویژگی‌ها، نقش‌ها و مسئولیت‌های کلیدی ذکر نمایید.

به‌عنوان مثال، یک Prompt هوش مصنوعی با هدف مخاطبان اجرایی می‌تواند بگوید: «یک وبلاگ برای رهبران کسب‌و‌کار در صنعت SaaS درباره امنیت داده بنویسید».

مشخص کردن پرسونا مهم است زیرا به ابزار هوش مصنوعی کمک می‌کند واژگان صحیح را از پایگاه داده خود انتخاب کند و از آن به صورت متنی استفاده نماید.

 

لحن پرامپت

انتخاب لحن مناسب برای محتوای خود، آن را جذاب‌تر و تعاملی‌تر می‌کند. این امر به ویژه در ارتباطات بازاریابی و خدمات مشتری مفید است.

تعیین لحنی مانند قاطعانه، شاد، همدلانه یا دوستانه، به الگوریتم‌های تحلیل احساسات در ابزار هوش مصنوعی کمک می‌کند تا کلمات و عبارات مناسب را در پاسخ برگزیند تا اطمینان حاصل شود که با لحنی که شما مشخص می‌کنید مطابقت دارد.

 

منظور از سبک پرامپت چیست؟

ذکر کنید که می‌خواهید فرمت یا قالب پاسخ شما چگونه باشد. به عنوان مثال، می‌توانید درخواست کنید که خروجی به صورت بولت (نکته‌ای)، پاراگراف یا نثر باشد.

 

کلمه کلیدی Prompt

آنچه از پاسخ پرامپت خود می‌خواهید را مشخص کنید. هرچه در جستجوی خود دقیق‌تر باشید، خروجی دقیق‌تر خواهد بود.

 

تعداد کلمات پرامپت نویسی

آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین عامل در پرامپت نویسی، تعیین تعداد کلمات است. این امر به ابزار هوش مصنوعی کمک می‌کند تا بداند پاسخ باید چقدر طولانی یا کوتاه باشد. در انجام این کار، ابزار می‌تواند تصمیم بگیرد که چه مقدار و چه جزئیاتی در پاسخ مهم است.

مراحل پرامپت نویسی هوش مصنوعی چیست؟

اکنون می‌دانید عوامل مهم برای نوشتن یک پرامپت عالی چیست. ترکیب تعداد زیادی از این عناصر در پرامپت شما به دریافت بهترین پاسخ از ابزار هوش مصنوعی شما کمک می‌کند. هر یک از این عناصر را به عنوان کلمات کلیدی در نظر بگیرید و در صورت لزوم آنها را در پرامپت خود بگنجانید یا حذف کنید.

 

نکات مهم پرامپت نویسی چیست؟

حتی اگر یک ابزار هوش مصنوعی، پاسخ‌ها را به صورت مکالمه تولید کند، درک آن ابزار از تفاوت‌های ظریف و زمینه‌ها محدود است. برای مقابله با این چالش، باید:

  • در دستورالعمل‌های خود شفاف باشید.
  • اگر پاسخ مورد نظر خود را دریافت نکردید، سوالات خود را دوباره به شکلی دیگر بیان کنید. این همچنین به آموزش ابزار برای مطابقت با سبک شما کمک می‌کند.
  • اگر به دنبال پاسخ خاصی هستید، یک سوال مشخص بپرسید.
  • تا آنجا که ممکن است جزئیات مرتبط را در پرامپت خود بگنجانید.
  • محتوای تولید شده را از نظر سرقت ادبی و دقت بررسی کنید تا با استانداردهای خط مشی استفاده از هوش مصنوعی سازمان شما مطابقت داشته باشد.

نکات مهم پرامپت نویسی چیست؟

 

نمونه‌هایی از پرامپت نویسی AI

در این بخش چند نمونه از پرامپت نویسی هوش مصنوعی مورد استفاده در سناریوهای مختلف برای تولید محتوا آورده شده است که به بهبود تولید محتوای شما کمک می‌کند.

1. پیام‌های رسانه‌های اجتماعی

تیم‌های اجتماعی برای مدیریت کمپین‌های برند روی ضرب‌الاجل‌های محدود و پهنای باند محدود کار می‌کنند. ابزارهای اجتماعی با قابلیت‌های هوش مصنوعی برای مدیریت این چالش مناسب هستند.

منطق پرامپت داخلی ابزار، سه گزینه پست را بر اساس prompt شما ایجاد می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا هر طور که صلاح می‌دانید آن را ویرایش کنید. همچنین می‌توانید لحن را برای اطمینان بیشتر، دوستانه یا حرفه‌ای بودن تغییر دهید.

یک مثال پرامپت نویسی هوش مصنوعی عبارت است از: «آیا حال و هوای تابستانی را احساس می‌کنید؟ امروز لاته اسطوخودوس فصلی جدید ما را امتحان کنید.»

نمونه‌هایی از پرامپت نویسی AI چیست؟

 

۲. پرامپت نویسی کپی رایتینگ چیست؟

اگر از پرامپت های هوش مصنوعی برای جلو بردن سریع بخش‌های وقت‌گیر پروژه نوشتن خود استفاده می‌کنید، درخواست ترکیبی از عناصر ذکر شده در بخش قبل خواهد بود.

برای مثال، برای جذاب‌تر کردن مقاله‌ای در مورد مدیریت بودجه رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید یک نمونه بودجه رسانه‌های اجتماعی را اضافه کنید. دریافت یک نمونه از ابزارهای مولد هوش مصنوعی در زمان شما برای محاسبه آن صرفه‌جویی می‌کند.

یک مثال از پرامپت نویسی برای Copywriting عبارت است از: «یک برنامه بودجه برای اینفلينسر مارکتینگ ایجاد کن که در حدود 4000 دلار در سال هزینه دارد.»در این مثال زیر، هدف (برنامه بودجه) و موضوع (اینفلوئنسر مارکتینگ) به همراه جزئیات بسیار خاص مانند حداکثر بودجه و مدت زمان بودجه مشخص شده است.

پرامپت نویسی کپی رایتینگ چیست؟

 

۳. پرامپت هوش مصنوعی هنر

منظور از پرامپت نویسی برای هنر چیست؟ پرامپت نویسی هوش مصنوعی برای ابزارهای تولید تصویر کمی با ابزارهای کپی‌رایتینگ فرق دارد. این Prompt ها باید بسیار خاص باشند و حاوی کلمات کلیدی مرتبط با تمام عناصر مورد نظر شما در اثر هنری خود باشند.

به عنوان مثال، می‌توان تصویری را برای یک پست اجتماعی تبلیغاتی برای چکمه‌های زمستانی با استفاده از این پرامپت ایجاد کرد: «چکمه‌های زمستانی روی صخره‌ای برفی که در مقابل کوه‌ها، توسط درختان همیشه سبز و برگ‌های پاییزی احاطه شده است.»

پرامپت هوش مصنوعی هنر چیست

 

سخن پایانی

آموزش پرامپت نویسی هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهد تا معیارهای رسانه‌های اجتماعی، عملکرد رقبا و سطوح تعامل مخاطب را بررسی کنید. آنها همچنین برای ایجاد استراتژی‌های محتوا، پست‌های اجتماعی مرتبط و تبلیغات هدفمند برای تبدیل بالاتر بسیار عالی هستند.

دانستن اینکه چگونه عناصر مناسب را در یک Prompt هوش مصنوعی ترکیب کنید، کلیدی است که بهترین بهره را از ابزارهای هوش مصنوعی ببرید تا هوشمندتر کار کنید، نه سخت‌تر.

در این مقاله به آموزش پرامپت نویسی چیست پرداختیم. از این راهنما برای ایجاد پرامپت های خیره‌کننده هنگام کاوش ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی برای مدیریت بهتر زمان و گردش کار خود استفاده کنید.

پیام بگذارید