پرش لینک ها
خانه » آموزش کار با هوش مصنوعی » آشنایی با هوش مصنوعی DALL-E: راهنمای جامع استفاده از این ابزار قدرتمند
هوش مصنوعی دال ای

آشنایی با هوش مصنوعی DALL-E: راهنمای جامع استفاده از این ابزار قدرتمند

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در وب تصویری را جستجو کردید، اما عکس مناسبی وجود نداشته یا تصویری که در ذهن داشتید با آنچه در اینترنت در دسترس است بسیار متفاوت باشد. برنامه هوش مصنوعی DALL-E راه‌حلی قطعی برای این مشکل است. با این برنامه می‌توانید یک تصویر را با کلمات خود توصیف کنید، سپس DALL-E تصاویر منحصربه‌فردی را برای شما ایجاد می‌کند. در این مقاله، خواهیم گفت که هوش مصنوعی دال ای چیست، چگونه کار می‌کند و کاربردهای آن در چه زمینه‌هایی است؟ پس اگر به دنبال راهی برای ارتقای مهارت خلاقیت خود هستید، این مقاله را از دست ندهید!

اما اگر به دنبال تجربه‌ای بی‌نظیر در ایجاد تصاویر با این ابزار هستید، از هوش مصنوعی دال ای فارسی ما در AIROOT استفاده کنید. این ابزار پیشرفته، امکان تبدیل متن به تصویر را به زبان فارسی با کیفیت و سرعت بالا فراهم می‌کند. به صفحه هوش مصنوعی DALL-E فارسی مراجعه کنید و از امکانات منحصر به فرد آن بهره‌مند شوید.

هوش مصنوعی DALL-E چیست؟

DALL-E یک هوش مصنوعی تولید‌کننده تصویر است که توسط OpenAI ایجاد شده است. اولین بار در ژانویه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و DALL-E3، آخرین آپدیت آن است. این هوش مصنوعی، تصاویر را بر اساس ورودی‌های زبان طبیعی که به‌عنوان prompt شناخته می‌شوند، تولید می‌کند. یعنی با توجه به چند عبارت کوتاه، مدل زبان را درک می‌کند و تصاویر دقیقی از توصیفی که ارائه شده است ایجاد می‌کند. نام DALL-E از روی نام سالوادور دالی، هنرمند مشهور سوررئالیست اسپانیایی و خالق فیلم WALL-E پیکسار در سال 2008 برگرفته شده است.

هوش مصنوعی DALL-E چیست؟

تکامل سری‌های DALL-E

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مدل DALL-E از زمان شروع به کار ارتقا یافته و نسخه‌های DALL-E2 و DALL-E3 را‌ منتشر کرده است. یکی از ویژگی‌های مشترک DALL-E، DALL-E 2 و DALL-E 3 این است که همه آن‌ها مدل‌های تبدیل متن به تصویر هستند که با استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق توسعه یافته‌اند. آن‌ها کاربران را قادر می‌سازند تصاویر دیجیتالی را از کلمات تولید کنند.

هوش مصنوعی DALL-E 1 از فناوری dVAE استفاده می‌کرد. یک سال بعد در سال ۲۰۲۲، OpenAI، جانشین DALL-E، هوش مصنوعی DALL-E 2 را معرفی کرد. DALL-E 2 به دنبال ایجاد تصاویر واقعی‌تر با وضوح بالا، ترکیب مفاهیم، ویژگی‌ها و سبک‌ها بود.

در سپتامبر ۲۰۲۳، OpenAI جدیدترین نسخه یعنی DALL-E 3 را منتشر کرد. به گفته تیم OpenAI، هوش مصنوعی DALL-E 3 می‌تواند «به‌طور قابل توجهی نکات ظریف و جزییات بیشتری» را نسبت به نسخه‌های قبلی خود درک کند. یعنی مدل از دستورات پیچیده با دقت بیشتر پیروی کرده و تصاویر منسجم‌تری تولید می‌کند. همچنین با هوش مصنوعی ChatGPT – یکی دیگر از محصولات هوش مصنوعی OpenAI- ادغام می‌شود.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی MightyGPT.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی DALL-E 3

در این بخش نگاهی به برخی از ویژگی‌های اصلی هوش مصنوعی DALL-E 3، به خصوص در مقایسه با مدل‌های قبلی خواهیم داشت.

پیشرفت و تقویت ویژگی درک زمینه

DALL-E 3 در مقایسه با نسخه‌های قبلی خود، تفاوت‌های ظریف و جزئیات پیشرفته‌تری را به نمایش می‌گذارد و امکان تبدیل یکپارچه ایده‌های شما به تصاویر دقیق را فراهم می‌کند. نسخه‌های سنتی تبدیل متن به تصویر از کلمات یا توصیفات خاصی چشم‌پوشی می‌کنند و کاربران را به سمت هنر مهندسی پرامپت سوق می‌دهند. اما هوش مصنوعی DALL-E 3 درک بهتری از زمینه و ویژگی برجسته متن دارد و در تولید تصویر کارآمد است و دقت بالایی دارد.

توانایی DALL-E 3 در تولید تصاویر بصری که منعکس‌کننده و مطابق با توضیحات متنی ارائه شده توسط کاربر است، افزایش یافته است. به این ترتیب وارد کردن جزئیات بیشتر که دقیقا نیازهای کاربر را نمایش دهد، از پیچیدگی‌ها و دردسرهای تولید تصاویر می‌کاهد.

قابلیت ادغام با ChatGPT

هوش مصنوعی DALL-E 3 که ذاتاً از ChatGPT ساخته شده است، می‌تواند تضمین کند که کاربران بدون دردسر و به راحتی از ادغام و همکاری آن با ChatGPT برای کمک به تولید مفاهیم تصویر سود می‌برند.

پروتکل‌های ایمنی و قانونی

هوش مصنوعی DALL-E 3 با تأکید بیشتر بر اقدامات امنیتی، تولید تصاویر توهین‌آمیز، تهاجمی یا تبعیض‌آمیز را برای محافظت از جامعه ممنوع کرده است. برای احترام به حقوق مالکیت معنوی و جلوگیری از نقض کپی‌رایت، هوش مصنوعی DALL-E 3 از ایجاد تصاویری که شبیه شخصیت‌های معروف زنده یا بازتاب سبک‌های متمایز هنرمندان زنده است، خودداری می‌کند.

ادغام مدل‌های هوش مصنوعی

مایکروسافت بینگ طی یک گام پیشگامانه که چشم‌انداز هوش مصنوعی را متحول کرده است، DALL-E 3 و ChatGPT OpenAI را به طور یکپارچه ترکیب و دسترسی را برای همگان رایگان کرده است. همچنین می‌توانید با تهیه اشتراک ChatGPT Plus به هوش مصنوعی DALL-E 3 دسترسی داشته باشید. OpenAI یک نسخه عمومی رایگان از DALL-E 3 را در دسترس قرار داده است که به عموم مردم اجازه می‌دهد تا از قابلیت‌های هوش مصنوعی بدون هزینه استفاده کنند.

چطور با DALL-E از طریق متن، نقاشی خلق کنیم؟ شروع کار با DALL-E 3

برای استفاده رایگان از DALL-E 3، به دسترسی به هوش مصنوعی بینگ و یک اتصال اینترنتی قوی نیاز دارید. البته می‌توانید از OpenAI نیز به آن دسترسی داشته باشید که در آن صورت باید وی‌پی‌ان شما متصل باشد. در هر دو روش شما به هیچ سخت‌افزار یا نرم‌افزار تخصصی نیاز ندارید.

راهنمای گام به گام تولید تصویر با هوش مصنوعی DALL-E 3 از طریق OpenAI

  • در سایت OpenAI وارد اکانت خود شوید یا اگر اکانت ندارید با وارد کردن ایمیل و اطلاعات مورد نیاز یک اکانت ایجاد کنید.

راهنمای گام به گام تولید تصویر با هوش مصنوعی DALL-E 3 از طریق OpenAI

  • پس از ورود در صفحه اصلی چند گزینه مختلف و یک کادر متنی وجود دارد. می‌توانید توضیحات خود را برای ساخت تصویر وارد کنید.
  • پس از وارد کردن توضیحات، در گوشه صفحه روی Generate کلیک کنید و به این ترتیب فرایند ساخت تصویر شروع می‌شود.

هر دفعه هوش مصنوعی به شما ۴ تصویر ارائه می‌هد که امکان انتخاب از میان آن‌ها را داشته باشید. همچنین اگر می‌خواهید هوش مصنوعی DALL-E تصویری را ملاک کار خود قرار دهد گزینه «upload an image» در پایین سایت را انتخاب کرده و تصویر مورد نظر را آپلود کنید.

راهنمای گام به گام تولید تصویر با هوش مصنوعی DALL-E 3 از طریق بینگ

راهنمای گام به گام تولید تصویر با هوش مصنوعی DALL-E 3 از طریق بینگ

  • در بالا سمت چپ صفحه «Copilot» را انتخاب کنید تا رابط چت باز شود.

صفحه چت به این صورت خواهد بود:

راهنمای گام به گام تولید تصویر با هوش مصنوعی DALL-E 3 از طریق بینگ

  • در سمت راست تصویر روی «Designer» کلیک کنید.
  • حال شرح متنی دقیق تصویری را که می‌خواهید ایجاد کند وارد کنید و سپس Enter را فشار دهید تا ارسال شود.

پرامپت استفاده شده برای ساخت تصویر زیر این بود: «یک پوستر فیلم برای یک فیلم اجتماعی با عنوان «گناه فرشته» ایجاد کنید.»

راهنمای گام به گام تولید تصویر با هوش مصنوعی DALL-E 3 از طریق بینگ

روش‌ها و نکات مهم برای دریافت تصاویر بهتر از هوش مصنوعی

همانطور که گفتیم هوش مصنوعی DALL-E 3 بر اساس توضیحات متنی شما چندین تصویر خروجی تولید می‌کند. تصاویر تولید‌شده را بررسی کرده و تصویری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. برای دریافت تصاویر دقیق‌تر از DALL-E 3، می‌توانید روش‌ها و نکات زیر را دنبال کنید:

  • استفاده از صفت: استفاده از صفت‌های توصیفی در پرامپت‌های شما می‌توانند به شما در دستیابی به تصاویر بهتر کمک کنند. به‌عنوان مثال، به جای «آسمان در هنگام غروب خورشید بر فراز دریا»، می‌توانید «آسمان قرمز آتشین بر روی یک دریای آبی آرام» را وارد کنید.

دریافت تصاویر دقیق‌تر از DALL-E 3 با استفاده از صفت

  • توضیحات لایه‌ای: افزودن توضیحات لایه‌ای به پرامپت می‌تواند به هوش مصنوعی DALL-E 3 اجازه دهد چندین عنصر را ترکیب کند. به‌عنوان مثال، «آسمان آبی و صورتی آرام با پرندگانی که در جهت شمال شرقی پرواز می‌کنند».

دریافت تصاویر دقیق‌تر از DALL-E 3 با توضیحات لایه ای

  • تعیین سبک هنری: اگر سبک هنری خاصی را در ذهن دارید، آن را به پرامپت خود اضافه کنید. به‌عنوان مثال، سبک رئال عکس، پرتره یا سبک ون گوگ.

دریافت تصاویر دقیق‌تر از DALL-E 3 با تعیین سبک هنری

  • ویرایش پرامپت‌ها: پرامپت اولیه شما ممکن است آنچه را که می‌خواهید تولید نکند. بنابراین می‌توانید مجددا امتحان کرده و آن را اصلاح کنید.
  • تعیین جزئیات: تعیین حوزه تصاویر کلیدی است، وجود جزئیات و خاص بودن پرامپت شما، خروجی‌های بهتری را به همراه خواهد داشت. مثلا پرامپت «یک مرد» و پرامپت «یک مرد با کت و شلوار، عینک آفتابی و یک کیف مشکی در دست در حال رفتن به سرکار» نتایج متفاوتی را ایجاد می‌کنند.

دریافت تصاویر دقیق‌تر از DALL-E 3 با تعیین جزییات

  • تست و تمرین: با هوش مصنوعی DALL-E 3 کار کرده تا نقاط قوت و ضعف آن را درک کنید. گاهی غیرمنتظره‌ترین پرامپت می‌تواند بهترین نتایج را برای شما ایجاد کند.

اگر در ویرایش ویدیو مهارت چندانی ندارید و دنبال سایتی برای این کار می‌گردید پس مقاله ۱۲ سایت پرقدرت هوش مصنوعی برای ادیت حرفه‌ای فیلم و انیمیشن را از دست ندهید.

کاربردهای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی DALL-E: از طراحی گرافیک تا تبلیغات و بازاریابی

هوش مصنوعی DALL-E 3 نقطه عطف مهمی در حوزه تولید تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که به کاربردهای ملموس آن بپردازیم. DALL-E با قابلیت‌های هوش مصنوعی خود طیف گسترده‌ای از موارد استفاده ممکن را برای کمک به افراد و سازمان‌ها ارائه می‌کند. در ادامه کاربردهای آن را با هم بررسی می‌کنیم:

طراحی لوگو

کسب‌وکارها، صرف نظر از مقیاسشان، می‌توانند از DALL-E 3 برای ایجاد لوگو‌های منحصربه‌فرد و چشم‌نواز بدون مهارت‌های طراحی استفاده کنند. لوگوها به‌عنوان هویت بصری یک نام تجاری عمل می‌کنند و بنابراین بسیار مهم تلقی می‌شوند. با هوش مصنوعی DALL-E 3، کسب‌وکارها می‌توانند لوگو‌های زیبا و منحصربه‌فرد را مستقیما از توضیحات متنی تولید کنند که کارآمد و مقرون‌به‌صرفه است.

طراحی لوگو از کاربردهای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی DALL-E

طراحی پوسترهای تبلیغاتی

شرکت‌ها و افراد می‌توانند از DALL-E 3 برای ایجاد پوسترهای درخور استفاده کنند که محصولات و خدمات آن‌ها را برای جذب مشتریان بالقوه به نمایش می‌گذارد. جزئیات متمایز محصول مانند پالت‌های رنگی، نقوش و عبارات جذاب را در پرامپت DALL-E 3 قرار دهید. بدین صورت زمینه متنی مناسب برای تولید پوسترهای متناسب با رسانه‌های اجتماعی مختلف فراهم می‌شود. این امر یکپارچگی برند را در تمام پلتفرم‌ها تضمین می‌کند و شناخت برند و وفاداری مشتری را بدون متحمل شدن هزینه‌های بالای فرآیند طراحی سنتی تقویت می‌کند.

هنر و طراحی

هنرمندان می‌توانند از DALL-E 3 به‌عنوان یک ابزار تکمیلی و برای تقویت فرآیند خلاقیت خود استفاده کنند. هوش مصنوعی DALL-E 3 با تولید پیش‌نویس‌های اساسی برای یک خط تولید مد، طراحی طیف وسیعی از طرح‌های خالکوبی، یا ایجاد هنرهای آلبوم موسیقی متمایز، نقطه شروعی است که هنرمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

این ابزار مسیرهای تازه‌ای را برای بیان هنری و آزمایش معرفی می‌کند و فرآیند خلاقیت را پویاتر و همه کاره‌تر می‌کند. هنرمندان می‌توانند با یک ایده ابتدایی شروع کنند و از دستورات متنی دقیق برای تولید تصاویر استفاده کنند و سپس می‌توانند تصاویر را مطابق با نیازهای خاص خود اصلاح کنند. با کمک هوش مصنوعی DALL-E هنرمندان می‌توانند سبک‌ها و مضامین خارج از مجموعه معمول خود را کشف کنند.

اینفوگرافیک

می‌توانید از DALL-E 3 برای طراحی اینفوگرافیک‌هایی استفاده کنید که داده‌های پیچیده را به تصاویر قابل‌هضم برای مخاطب تبدیل می‌کند. به هوش مصنوعی یک توصیف متنی از اینفوگرافیک ارائه کنید، که سپس آن را به DALL-E 3 نسبت دهد تا آن را برای شما تجسم کند. می‌توانید خروجی را اصلاح کنید تا با زیبایی‌شناسی مورد‌نظر شما مطابقت داشته باشد.

اینفوگرافیک از کاربردهای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی DALL-E

سرعت بخشیدن به فرآیند تجسم داده‌ها با استفاده از DALL-E 3 باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع می‌شود. به تصویر کشیدن اینفوگرافیک‌هایی که هم دقیق و هم جذاب هستند می‌توانند زمان‌بر باشند. بنابراین استفاده از DALL-E 3 کیفیت کلی محتوا را بالا می‌برد.

سخن پایانی

تکامل هوش مصنوعی DALL-E دقت، سرعت و توانایی بی‌نظیری برای درک زمینه ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی دال ای، ابزاری شگفت‌انگیز برای خلق تصاویر خلاقانه و جذاب است. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم با استفاده از این ابزار، می‌توانید هر چیزی را که در ذهن خود دارید، به تصویر بکشید. فرقی نمی‌کند که شما یک هنرمند حرفه‌ای باشید یا یک فرد عادی، هوش مصنوعی DALL-E برای همه و در زمینه‌های مختلف مانند هنر، طراحی، تبلیغات، بازاریابی و آموزش کاربرد دارد.

نظر شما درباره آینده طراحی و هوش مصنوعی چیست؟ کدام ابزار را برای طراحی ترجیح می‌دهید؟

برچسب ها:

پیام بگذارید