پرش لینک ها
خانه » معرفی هوش مصنوعی » هر آنچه لازم است از هوش مصنوعی جمینای گوگل (بارد سابق) بدانید!
معرفی هوش مصنوعی Gemini و قابلیت‌ها و موارد استفاده آن

هر آنچه لازم است از هوش مصنوعی جمینای گوگل (بارد سابق) بدانید!

حدودا یک‌ سال بعد از راه‌اندازی هوش مصنوعی بارد، گوگل نام آن را به جمینای (Gemini) تغییر داد. هوش مصنوعی جمینای که پایه‌گذار عصر جدید هوش مصنوعی در دنیا بود، هم‌اکنون کاربران بسیار زیادی دارد؛ در این مقاله از Airoot قصد داریم به معرفی کامل هوش مصنوعی Gemini بپردازیم.

برای استفاده از این هوش مصنوعی، می‌توانید وارد صفحه چت‌ با هوش مصنوعی گوگل رایگان در سایت ما شوید.

معرفی هوش مصنوعی جمینای

بارد اولین بار در ۲۱ مارس ۲۰۲۳ منتشر شد. سپس، تقریبا یک سال بعد، هوش مصنوعی Bard به Gemini تغییر نام داد. هوش مصنوعی بارد در زمان راه‌اندازی دارای چند نقص بزرگ بود. از آن زمان، با ارتقاء دو مدل زبان بزرگ (LLM) و چندین به‌روز‌رسانی، پیشرفت قابل توجهی داشته است، و نام جدید ممکن است راهی برای فراموشی نقص‌های گذشته باشد.

جمینای یا جمنای یک مدل هوش مصنوعی جدید و قدرتمند از گوگل است که می‌تواند نه تنها متن، بلکه تصاویر، ویدئوها و صدا را نیز درک کند. جمینای قادر به تکمیل وظایف پیچیده در ریاضیات، فیزیک و سایر زمینه‌ها است.

به‌علاوه مانند بسیاری از ربات‌های چت هوش مصنوعی، Gemini می‌تواند کدنویسی کند، به مسائل ریاضی پاسخ دهد و به نیازهای نوشتاری شما کمک کند. همچنین این هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر را نیز تولید کند. برای دسترسی به این AI، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به وب‌سایت Gemini مراجعه کرده و وارد حساب گوگل خود شوید. این هوش مصنوعی در حال حاضر از طریق ادغام با Google Bard و Google Pixel 8 در دسترس است و به تدریج در سایر سرویس‌های گوگل قرار خواهد گرفت.

برای درک هوش مصنوعی و اهمیت آن مقاله هوش مصنوعی (AI) چیست و چرا در سال 2024 اهمیت دارد؟ را مطالعه کنید.

هوش مصنوعی Gemini چیست

چه کسی هوش مصنوعی جمینای را ساخته است؟

Gemini توسط گوگل و آلفابت – شرکت مادر گوگل – ایجاد و به‌عنوان پیشرفته‌ترین مدل هوش مصنوعی این شرکت تا به امروز منتشر شد. Google DeepMind نیز سهم قابل توجهی در توسعه هوش مصنوعی Gemini داشته است.

بیشتر بخوانید: جمینای گوگل یا چت جی پی تی؛ کدام یک بهتر است؟

نسخه‌های مختلف جمینای

گوگل هوش مصنوعی Gemini را به‌عنوان یک مدل انعطاف‌پذیر توصیف می‌کند که می‌تواند روی همه چیز از مراکز داده گوگل گرفته تا دستگاه‌های تلفن‌همراه اجرا شود. برای دستیابی به این مقیاس‌پذیری، Gemini در سه نسخه Gemini Nano، Gemini Pro و Gemini Ultra عرضه می‌شود.

نسخه‌های مختلف هوش مصنوعی Gemini

 Gemini Nano

Gemini Nano نسخه بسیار کوچک‌تری از مدل‌های Gemini Pro و Ultra به حساب می‌رود. در ادامه ویژگی‌های این نسخه از هوش مصنوعی جمنای را به شما معرفی می‌کنیم.

  • قابل اجرا روی گوشی‌های هوشمند به‌ویژه Google Pixel 8
  • قابلیت ضبط متن
  • قابلیت خلاصه‌سازی متن
  • ارائه پاسخ هوشمند
  • استفاده از برنامه Recorder جهت ضبط و رونویسی صدا بدون نیاز به اینترنت

Gemini Nano در Gboard قابلیتی به نام «پاسخ هوشمند» دارد که به شما کمک می‌کند تا حرف بعدی را که می‌خواهید هنگام مکالمه در یک برنامه پیام‌رسانی تایپ کنید، پیشنهاد می‌کند. این ویژگی نسخه نانو هوش مصنوعی جمینای ابتدا فقط در واتس‌اپ کار می‌کرد، اما در سال ۲۰۲۴ برای اپلیکیشن‌های بیشتری در دسترس قرار گرفت.

Gemini Pro

Gemini Pro در مراکز داده گوگل اجرا می‌شود و برای تامین آخرین نسخه چت‌بات هوش مصنوعی این شرکت یعنی بارد طراحی شده است. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های این نسخه می‌پردازیم.

  • توانایی استدلال، برنامه‌ریزی و درک سوالات پیچیده
  • ارائه پاسخ‌های صحیح و منطقی با توجه به قدرت استدلال و درک سوالات
  • ارائه پاسخ در زمان کوتاه‌تر
  • قابلیت دریافت 700000 کلمه و 30000 خط کد
  • آنالیز صداهای مختلف تا 11 ساعت
  • آنالیز ویدیو به زبان‌های مختلف تا 1 ساعت

Gemini Pro همچنین از طریق API در Vertex AI برای پذیرش متن به‌عنوان ورودی و تولید متن به‌عنوان خروجی در دسترس است. به‌علاوه Gemini Pro Vision می‌تواند متن، تصاویر و ویدیوها را پردازش کرده و متن را مطابق با مدل OpenAI GPT-4 با مدل Vision تولید کند.

مطالعه مقاله مهندسی پرامپت چیست توصیه می‌شود.

هوش مصنوعی جمینای Ultra

اگرچه هنوز برای استفاده گسترده در دسترس نیست، گوگل Gemini Ultra را به‌عنوان تواناترین مدل خود توصیف می‌کند. در ادامه به معرفی ویژگی‌های این نسخه از هوش مصنوعی جمنای می‌پردازیم.

  • توانایی انجام کارهای بسیار پیچیده
  • حل مسائل فیزیک و سوالات مختلف
  • شناسایی مقالات علمی مرتبط و استخراج اطلاعات از آن‌ها
  • به‌روزرسانی نمودارها

دسترسی به Gemini Ultra مستلزم تهیه اشتراک در Google One AI Premium Plan با قیمت ۲۰ دلار در ماه است. طرح AI Premium همچنین Gemini را به اکانت گسترده‌تر Google Workspace شما متصل می‌کند. این ویژگی به‌خصوص برای خلاصه کردن ایمیل‌ها یا نت‌برداری Gemini در طول تماس ویدیویی مفید است.

اگر یک دستیار تولید محتوا می‌خواهید، هوش مصنوعی Rytr را از دست ندهید.

قابلیت‌های هوش مصنوعی Gemini

قابلیت‌های پیچیده استدلال چندوجهی Gemini می‌تواند به درک اطلاعات نوشتاری و بصری پیچیده کمک کند. در ادامه ۹ قابلیت Gemini را بررسی می کنیم.

قابلیت‌های هوش مصنوعی Gemini

  •  پاسخ دادن به سؤالات: هوش مصنوعی جمینی با جستجوی معمولی گوگل متفاوت است زیرا هنگام پاسخ دادن به سؤالات ما بیشتر حالت محاوره‌ای دارد.
  •  درک و به خاطر سپردن سؤالات و گفتگو:  در هوش مصنوعی جمینای ما پس از ایجاد نتیجه اولیه، می‌توانیم سؤالات را در آن دنبال کنیم تا نتایج جامع‌تری داشته باشیم.
  • تولید تصویر با Gemini: جمنای می‌تواند تصاویر را نیز تولید کند. البته پس از اینکه کاربران رسانه‌های اجتماعی به اشتباهات آن در برخی از تصاویر تاریخی اشاره کردند، گوگل تشخیص تصویر را از Gemini حذف کرده تا آن را اصلاح کند.
  •   خلاصه کردن مقالات: خواندن مقالات یا مطالب طولانی گاهی‌اوقات می‌تواند خسته‌کننده باشد. هوش مصنوعی Gemini به ما کمک می‌کند تا با درک ایده‌های اصلی از هر مقاله آن را خلاصه کنیم.
  •   ایجاد محتوای خلاقانه هوش مصنوعی Gemini: ما می‌توانیم از جمینای برای نوشتن مقاله، شعر، آهنگ، داستان فیلم، وبلاگ، فیلمنامه ویدیویی و غیره استفاده کنیم.
  •  مقایسه و نمایش تفاوت بین تحقیقات و داده‌ها با استفاده از نمودار: یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه جمینی توانایی آن در مقایسه محتوای آنلاین است. Gemini می‌تواند نمودارهایی ایجاد کند که شباهت‌ها و تفاوت‌های بین دو مقاله، داده، محصول و … را نشان دهد.
  •   ایجاد ایده‌هایی برای متن تبلیغات: هوش مصنوعی Gemini، مانند هر نرم‌افزار نوشتن هوش مصنوعی دیگری، می‌تواند به تولید ایده‌های متن تبلیغاتی، توضیحات محصول و… کمک کند.
  •  ارائه پیشنهادهایی برای سفر و تعطیلات: هوش مصنوعی جمینای با ارائه ایده‌های شخصی و ایجاد برنامه‌های سفر منطبق با اولویت‌ها، به برنامه‌ریزی تعطیلات شما کمک می‌کند.
  • نوشتن کد و برنامه‌نویسی با هوش مصنوعی Gemini: هوش مصنوعی Gemini می‌تواند کدهای با کیفیت بالا به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند Python، Java، C++ و Go را درک کرده، توضیح دهد و تولید کند.

چگونه به هوش مصنوعی Gemini دسترسی پیدا کنید؟

Gemini اکنون در محصولات گوگل مانند موبایل Pixel 8 و چت‌بات Bard، در نسخه‌های نانو و پرو در دسترس است. گوگل قصد دارد هوش مصنوعی Gemini را به‌مرور زمان در جستجو، تبلیغات، کروم و سایر سرویس‌های خود ادغام کند. اگر شما از توسعه‌دهندگان و مشتریان سازمانی هستید از 13 دسامبر می‌توانید از طریق Gemini API در استودیوی هوش مصنوعی گوگل و هوش مصنوعی Google Cloud Vertex به Gemini Pro دسترسی داشته باشید.

برای ساخت ویديو با کمک هوش مصنوعی Synthesia این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت‌های اساسی هوش مصنوعی Gemini با بارد

هوش مصنوعی Gemini و Bard دو فناوری متفاوت از گوگل هستند که عملکردها و حوزه های کاربردی متفاوتی دارند. در اینجا به بررسی تفاوت‌های اصلی آن‌ها در جدول می‌پردازیم:

تفاوت‌های اساسی هوش مصنوعی جمینای با بارد

تفاوت جمینای بارد
عملکرد تولید محتوای با کیفیت در قالب‌های مختلف مانند متن، تصویر، صدا و ویدیو و بهینه‌سازی موتورهای جستجو با آن محتواها دسترسی به انبوهی از اطلاعات موجود در اینترنت و ارائه پاسخ‌های جامع و کامل
حوزه‌های کاربردی تمرکز بر بهبود استراتژی محتوا و رتبه‌بندی موتورهای جستجو و افزایش بازدید شبکه‌های اجتماعی به دلیل تولید محتوای با کیفیت تمرکز بر بهبود تعامل و ارتباط با مشتری و پاسخ کامل به مشتریان
دسترسی به داده‌ها در هوش مصنوعی Gemini و Bard دسترسی به محتواهای موجود در وب و استفاده از اطلاعات آن برای بهینه‌سازی محتواها تمرکز بر داده‌های مبتنی‌ بر متن، دسترسی به کل محتواهای اینترنت و ارائه اطلاعات به‌روز و جامع به کاربران
گروه هدف کسب و کارهای کوچک و متوسطی که می‌خواهند سئوی مقالات خود را بهبود ببخشند و محتوای با کیفیت تولید کنند شرکت‌هایی که می‌خواهند خدمات مشتری خود را بهبود ببخشند و تعاملات خود با مشتریان را گسترش دهند

 

پیشنهاد می‌کنیم از خواندن مقاله پرامپت نویسی چیست و چگونه بهترین Prompt را بنویسیم؟ غافل نشوید.

سرنوشت هوش مصنوعی بارد چه می‌شود؟

هوش مصنوعی Gemini بر‌ روی داده‌های بارد ساخته شده است و جایگزین برنامه موبایلی بارد شده است. اما در حالی‌که گوگل نام بارد را به جمینی تغییر داده، خود چت‌بات برای اکثر کاربران تفاوت چندانی نخواهد داشت. حتی با حفظ تمام مکالمات قبلی کاربران با هوش مصنوعی Bard، طراحی یکسانی دارد.

همین امر در مورد تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی در برنامه‌های Workspace Google مانند Gmail و Docs که قبلاً «Duet AI» نامیده می‌شدند اما اکنون با نام Gemini نیز شناخته می‌شوند، صدق می‌کند.

هوش مصنوعی Gemini در چه زبان‌هایی در دسترس است؟

بر اساس پرسش‌های متداول Gemini، چت‌بات جمینی در بیش‌از 40 زبان در دسترس است که یک مزیت بزرگ نسبت به بزرگ‌ترین رقیب خود یعنی ChatGPT – که فقط به زبان انگلیسی در دسترس است- به شمار می‌رود.

براساس اطلاعات منتشرشده توسط گوگل زبان‌های در دسترس جمینی شامل انگلیسی، فارسی، عربی، چینی، هلندی، فرانسوی، آلمانی، عبری، ایتالیایی، ژاپنی، کانادایی، کره‌ای، روسی، اسپانیایی، ترکی، اردو و … می‌شود.

زبان‌های در دسترس هوش مصنوعی Gemini

آنچه در معرفی هوش مصنوعی جمینای خواندیم!

گوگل اخیرا هوش مصنوعی جمینای را معرفی کرده که توسط Google DeepMind ایجاد شده است. هوش مصنوعی جمینی در دسترس عموم قرار دارد. به‌طور کلی، Gemini از نظر دقت، ظرافت و ادغام از بارد پیشی می‌گیرد؛ در این مقاله سه نسخه مختلف هوش مصنوعی جمنای را هم معرفی کردیم.

تجربه شما از استفاده از هوش مصنوعی Gemini و Bard چه بوده است؟

سوالات متداول هوش مصنوعی جمینای

هوش مصنوعی جمینای چه تفاوت‌هایی با هوش مصنوعی بارد دارد؟

این هوش مصنوعی در مقایسه با بارد، از عملکرد و دسترسی بهتری به داده‌ها برخوردار است.

آیا استفاده از هوش مصنوعی جمنای رایگان است؟

بله برای استفاده از این هوش مصنوعی، نیازی به پرداخت پول ندارید. شما می‌توانید با استفاده از پنل این چت‌بات در Airoot، بدون نیاز به ثبت‌نام و استفاده از فیلترشکن، به این ربات متصل شوید.

برچسب ها:

پیام بگذارید